April 08, 2010

.::Oh Makcik Songeh::.

Ini bukan sambungan kisah Oh Makcik Sireh.

Semalam aku tgk iklan kat TV. Yg iklan Senyum tu. Ade Jalaluddin Hassan berlakon watak org tua yg x ucap terima kasih setelah dibantu, & x membantu si Angeline Tan yg tengah sarat mengandung.

Aku nak tanye korang. 
Adakah yg muda sahaja harus menghormati yg tua?
Kalau yg tua berperangai & berkelakuan tak elok, macamana nak jadi contoh kpd yg muda?

Kejadian ni berlaku di Pasaraya Warta, Bangi. Hah. Amik kau. Terang-terang aku tulis lokasi. Aku, Haniff & 2 orang kawan Haniff pegi sana, beli barang & main bowling. Hujung minggu, so memang ramai yg berkunjung membeli belah bersama keluarga.

Kitorang berempat pun berjalan la dalam mall yg cambest tu. Huhu.. Laluan kat tengah-tengah mall tu memang agak sempit. Kitorang masa tu x sempat nak decide nak pegi mana dulu, so masing-masing dgn tak sengaja terberhenti kat laluan yg agak sempit tu sambil tanya perancangan & haluan seterusnya. Bukan lame pun terberenti kat situ. Hanya beberapa saat je.

Tiba-tiba kitorang terdengar suara sorang mamat ni.. 'NAK LALU'.. Katenye dgn nada suara yg agak keras. So kitorang yg agak terpinga-pinga ni pun terus la himpit badan masing-masing ke tepi.. Haniff tarik aku laju gak mase tu. 

Sorang pemuda dlm lingkungan 20-an lalu depan kami. Dia tgh tarik troli. Yg tolak troli tu sorang makcik tua.. Memang tua la aku tgk.  Tiba-tiba si makcik tua ni pula bersuara.. 'BERENTI TENGAH JALAN, ORANG NAK LALU..!

Amboi laaaaaa.... Panasnye hati aku... Makcik Songeh, makcik ingat kitorang ni masuk Warta utk kali ke-10 000 ke makcik? Tetiba nak sound orang.. Aku rase tak sampai 10 kali aku masuk Warta.. Mane la aku nak ingat kedudukan ruang sempit kat ceruk mane yg kitorang x leh berenti.. Siot punye makcik.  Salah sikit je dia boleh sound kitorang camtu skali.. Songeh punye makcik. Gangster ke ape?

Aku betul-betul panas hati mase tu. Patut la anak laki dia kurang ajar. Mak dia pun same-same kurang asam! Mak Songeh borek, Anak Songeh rintik!

Ape salahnye kalau tegur dgn lebih berhemah. Sebut la, 'Dik..tumpang lalu'.. Tak ke sedap sikit dengarnye? Tak de la kami ni terkocoh-kocoh terus ke tepi bagi laluan.  Bukan korang naik kerusi roda pun.. Bukan korang cacat pun. Setakat nak tolak troli je..

Aku rase kalo dia tegur baik sikit, nak je aku dukung makcik tu masuk troli.  Sanggup je aku tolak troli tu sampai kat kereta diorang. Tolong angkut barang dgn Makcik Songeh tu skali aku dukung masuk bonet. Bengang oh.. Bengang.. Langsung tak ada adab sopan.

p/s: tak kira la ko Makcik Sireh ke, Makcik Songeh ke, budi bahasa budaya kita...

2 comments:

cemomoi said...

tu sibbaik dia tak pasang siren, kalo dah dengan gerai kat kiri kanan pon bungkus skali...

yang tua dihormati yang muda disayangi

ツbieaz@bie Azreenaツ said...

aha2 betul tuh...sikit2 org muda sja perlu hormat beradap kat orang tua!!
padahal peragai orang tua lagi lebeh!!

yg paling penting tak kira tua muda kah perlu hormat menghormati... :] hehehe