December 14, 2009

.::Di Mana Adab Kamu??::.

Saya bukanlah mahu kamu menghormati saya. Lantak kamu lah tidak mahu hormat pada saya.. Tapi cukup lah sekadar kamu beradab.. Kamu tidak belajarkah ilmu itu? Belajar setinggi-tingginya sampai menara gading, tapi ilmu adab pada orang tua..?? Hmmm..Tidak adakah pada kamu?? Common sense?? Fikir logik?? Hormat orang tua?? Tidak berfikirkah kamu??

Orang tua saya singgah sebentar ke bilik kita, mahu tumpang ke toilet & singgah melihat kolej yg saya diami sepanjang saya belajar di sini.. Jauh perjalanan kami tadi, dari Kedah ke sini, kemudian mahu pulang ke Pahang. Mahu berehat & singgah sebentar melegakan sakit badan kerana terlalu lama di dalam kereta.

Orang tua saya memberi salam. Kamu membalas tapi tidak menoleh? Amboi.. Tiada leherkah kamu? Atau leher kamu terkehelkah semasa kamu tidur? Tak mengapalah.. Mungkin kamu terlalu kusyuk menonton filem yg kamu download. Jadi kamu tidak mahu apa-apa mengganggu konsentrasi kamu.

Orang tua saya di situ. Tapi kamu terus membelakangkan kami. Kamu hanya perlu menoleh dan melangkah setapak untuk bersalaman dan bertanya khabar kpd orang tua saya. Tetapi kamu tetap tidak berganjak.. Benarkah kamu pelajar peringkat sarjana jika begitu perilaku kamu?? Maaflah sekiranya saya kurang ajar di sini.. Tapi tidakkah ibu bapa kamu mengajar kamu beradab pada orang tua? Sekadar berbasi-basi bertanya khabar.. Tidak bolehkah kamu berbuat begitu??

Janganlah terlalu bermegah.. Berbangga. Tolonglah ubah sikap. Kamu terlalu kurang ajar hari ini. Sampai orang tua saya bertanya ''Kenapa roomate kau macam tu?? Mama masuk bilik langsung tak tegur"..

Benar. Saya sangat terkilan dengan sikap kamu. Ilmu kamu tinggi, tapi kamu langsung tidak beradab..

Sangat memalukan.

15 comments:

Hang TuARC said...

alah budak2 skang...mmg khusyuk...ng mereka tu benda biasa
nak2 plak mereka yg makpaknye keje bz memanjang
mapak die xkesah sal die
watpe die nak kesah sal makpak org len

agaknye la kan?

hans said...

eh,roomate ko macam tu?
dia memang jenis berlagak ke?
Ya Allah.....
betul2 tak beradab

arep said...

memang panas ni.. at least salam la kn.. dunia skg.. mcm2 ada

~C.h.E.n.T.a..L.y.a.A~ said...

ishk
mmg xberagak btol
xgune blaja tinggi kalo adab fail..
nway,
kelik klia

izzahfarhana said...

kesian dia kurang ilmu adab .

KayZ said...

xde kesedaran sivik langsung..

~0~ said...

tinggi ilmu belum tentu tinggi sopannya...

sukiminna said...

oooo..now i know why u hate ur rumet..kem salam sekeh kat pala dia.hahaha..

melawok ja

Eyriqazz said...

betul katamu..saya masa pi tempat adik saya di Uitm pun rakan2 dia buat deks sahaja..usahkan nak bertegur..bersalam pun taknak...sungguh kurang beradab...

http://eyriqazz.blogspot.com/

adaNiff said...

this is not the only reason I hate my roomates!!!!

bnyk lagi yg wat aku bengang dgn diorg.. tapi biarkan aje lah. aku malas nak cari gado..

kama said...

ouh. hosemate ko dh blk ye
hmm mmg xdpt le lepak bilik ko lg ek

google said...

ntah le.. pakcik pun x phm..... susah sgt nak senyum @ bertegur sape

agaknye rugi tenaga deme tu kot .... ntah le...

Noorlaila Mohamed Nor said...

wahhh mcm tu pulak
dasyat sungguh

adaNiff said...

mmg dasyat & menyampah dgn mereka. huh...

fitria said...

ishh kurang adab sungguh..memalukan je..
btw..dah klik erl kamu..