November 19, 2009

.::Tinggalkan Masalah Kita Sebentar::.

Seorang pensyarah sedang memberi kuliah tentang Stress Management. Dia mengangkat segelas air dan bertanya kepada pelajarnya, "Berapakah berat segelas air ini pd fikiran kamu semua?" Pelajarnya mengatakan bahawa berat anggaran segelas air itu ialah dr 20 gram hingga 500 gram.

"Ini bukanlah masalah berat secara total, tapi bergantung kpd berapa lama anda memegangnya. Jika sy memegangnya selama 1 minit, tak ada masalah. Jika sy memegangnya selama 1 jam, lengan kanan sy akan sakit. Dan jika sy memegangnya selama 1 hari, mungkin anda harus memanggil ambulans utk sy (sgt tak hero lecturer ini. heh).. Beratnya sebenarnya sama, tapi semakin lama sy memegangnya, maka bebannya akan bertambah."

"Jika kita membawa beban kita terus menerus, lambat laun kita tidak akan mampu membawanya lagi. Beban itu akan meningkat beratnya... Apa yg harus kita lakukan ialah meletakkan gelas tersebut, berehat sejenak sebelum mengangkatnya lagi."

Kita harus meninggalkan beban kita secara periodik. Agar kita dapat lebih segar dan mampu membawanya lagi. Jadi sebelum pulang ke rumah dari pejabat (makmal bg kes aku ni), tinggalkan beban pekerjaan. Jangan bawanya pulang. Beban itu dapat diambil lagi esok. Apapun beban yg ada di bahu anda hari ini, cuba tinggalkan sejenak jika boleh. Setelah cukup rehat, ambilnya kembali.

Source: Unknown

p/s: bebanan aku sangat berat sekarang. bahu aku kecik. tak terpikul rasenye. tapi aku dah tinggalkan di lab tadi.. esok kena amik balik...

Ada yang comel. Just seat back. Relax. Chill.
Bertabahlah..


29 comments:

YobSumo said...

takpa malam ni buat regangan sikit. bertabahlah!

ada_hairuni said...

thanks yob si putera lilin. heh.

kawie2020 said...

beban sentiasa menghurungi manusia.. tetapi kita mesti bertanggungjawab terhadap bebanan kita...

kadangkala kita juga kene rileks untuk longgarkan stress kita...

rehat-rehatkan diri anda..

Lina Marliana said...

klo kita easy going, beban pastilah tidak akan terlampau berat..
Nice posting..

ada_hairuni said...

insyaAllah. thanks :)

Cicak Man said...

kenapa ada?
beban keje?

ada_hairuni said...

hehe. biasa lah.. student life. nak abiskan master ni pening kepala..... bnyk hal. mcm2.

Cicak Man said...

ooo..master kat mane?ada rehat la.organize ur time betul2.

ada_hairuni said...

kat UM la cicakmen. insyaAllah awal thn ni x de aral abis la. doakan k!

Cicak Man said...

okay.Insyaallah cicakman hijaun doakan. lepas tu ada nak wat ape pulak?

ada_hairuni said...

x tau lg.. keje dulu maybe. then ade rezeki smbung lg sampai tua. hahaha..

Cicak Man said...

haha..keje sampai tua? x nak kahwin ke?

hati bernanah said...

hahahaha.

"perkataan pertama lepas habis je baca entri ni."

ps: pasni nak tinggalkan beban. pastu pura-pura terlupa tinggal kat mana. hehehe.

Noorlaila Mohamed Nor said...

oh yess!
berehat laa!
chill okeh :P

FirdHaikaL CHinta ilLahi said...

aku mula rasa terbeban...dan aku tak dapat nak teruskan literature review minggu ni...sebab aku nak berehat hujung minggu ini....

anwaruddin said...

wah! motivasi yang bagus ni,

ah! kepale aku dah terase berat, skang aku nak tinggalkan kepale aku, esok baru aku amek, haha!

ada_hairuni said...

kawin kawin kawin. hehe.

ada_hairuni said...

kalo tinggal beban pastu pure-pure tak jumpe alamat tak siap la keje ko. bernanah hati bos ko. haha..

ada_hairuni said...

yup laila.. rest2.. takmo pk srabot2 sgt..

ada_hairuni said...

fifi kena siapkan gak..

ada_hairuni said...

anwar ko jgn wat onar pepagi bute ni k....

HANIFF N ADAWIYAH! said...

dh cukup sume nnt kte kawin k syg..

hati bernanah said...

erks. tadi suruh tinggalkan.

ada_hairuni said...

bukan kepala ye...

hati bernanah said...

hik hik hik.
pandai cik ada berjenaka.

adaNiff said...

:p

hati bernanah said...

sekarang plak dah pandai main jelir lidah plak ye. ni mesti aniff ajar kan. hiks. ;p

adaNiff said...

dia memang suke jelir2. haha.

adaNiff said...

ehem ehem ehem.....
ni haniff dtg...sape la yg sebut nme haniff ni....owh....ade org memanggil nme beta rupenye...to hati bernanah: Haniff x penah ajar die...die yg ajar haniff ade la..hehe
to syg: suke jelir2 kat syg je kn..hehe.muahh!